DEN FRI HESTEHAVESKOLES WHISTLEBLOWERPOLITIK
Den Fri Hestehaveskoles (DFH) whistleblowerordning har til formål at øge mulighederne for, at DFHs ansatte kan ytre sig om kritisable forhold på arbejdspladsen uden at frygte for negative konsekvenser. Formålet med whistleblowerordningen er således at sikre åbenhed og gennemsigtighed i forhold til eventuelle (lov)overtrædelser og alvorlige uregelmæssigheder.
Whistleblowerordningen skal ses som et supplement til den direkte og daglige kommunikation på arbejdspladsen om fejl og utilfredsstillende forhold mv. Ordningen udgør desuden et supplement til eksisterende muligheder for f.eks. at rette henvendelse til nærmeste leder, som skal overvejes først.
DFH opfordrer til at medarbejdere anvender whistleblowerordning, således så eventuelle overtrædelser kan imødegås hurtigt og effektivt internt. Whistlebloweren kan dog frit vælge mellem at indgive indberetning til arbejdspladsens whistleblowerordning eller en ekstern whistleblowerordning (sWhistleblower-ordning for frie grundskoler).
Whistleblowerordning udelukker ikke muligheden for at indberette via eksterne kanaler som f.eks. tilsynsmyndigheder.
Den Fri Hestehavesskoles whistleblower enhed
Indberetninger til whistleblowerordning behandles af et medlem fra skolens bestyrelse. Denne har mulighed for at ”trække” på de øvrige medlemmer i bestyrelsen, skolens AMR (arbejdsmiljørepræsentant). Ved modtagelse af bekymrende sager, som hører hjemme i whistleblowerordningen, kan behandleren tage kontakt til en jurist, for at sikre den rigtige sagshåndtering.
Indberetning til skolens whistleblowerordningen eller spørgsmål til sendte indberetninger kan ske via mail, til:
whistleblower@hestehaveskolen.dk
Spørgsmål til selve whistleblowerordningen kan rettes til skolens ledelse, skolens bestyrelse eller skolens AMR.
Whistleblowerordning anvender en digital postkasse. Postkassen er anonymiseret for skolens ledelse. Postkassen er ”sikker mail” og lever op til GDPR. Den ansvarlige fra skolens bestyrelse, tager stilling til videre behandling.
Behandling af indberetninger kan i øvrigt afhængigt af indberetningens indhold og karakter ske med hjælp fra AMR eller en ekstern part, f.eks. en advokat eller revisor.